Recensie De enige die overbleef – Riley Sager

Ze stak haar vader neer en vermoordde haar moeder, voordat ze haar zus ophing – althans, zo gaat het rijmpje dat schoolkinderen zingen over de moorden binnen het gezin Hope in de jaren twintig. De enige overlevende was de zeventienjarige Lenora Hope. De meeste mensen dachten dat zij de moorden had gepleegd, maar de politie kon destijds geen bewijs vinden. Zelf heeft Lenora altijd ontkend. Ze woont nog altijd in Hope’s End, het grote landhuis boven op de kliffen aan de kust van Maine, waar de moorden plaatsvonden.
Maine, 1983. Nadat de vorige thuishulp midden in de nacht was weggevlucht, neemt Kit het stokje over om voor Lenora te zorgen. Ze is nu in de zeventig en zit aan haar rolstoel gekluisterd – een aantal beroertes heeft ervoor gezorgd dat ze alleen nog kan communiceren met behulp van een typemachine. Op een avond typt Lenora: IK ZAL JE ALLES VERTELLEN. Dan wordt het Kit steeds duidelijker dat ook Lenora niet de volledige waarheid vertelt…

Titel: De enige die overbleef
Auteur: Riley Sager
# pagina’s: 425
Verschijningsdatum: mei 2024
Uitgeverij: Ambo Anthos

Wanneer Kit noodgedwongen als thuishulp voor Lenora Hope moet zorgen voelt ze dat haar angst overheerst. Het verhaal gaat immers dat Lenora jaren geleden haar ouders en zusje vermoordde in het landhuis waar ze nu nog steeds woont. Lenora is intussen echter amper nog in staat om te communiceren en vertelde nooit haar kant van het verhaal. Tot ze op een avond een bericht aan Kit typt waarin ze zegt dat ze haar alles zal vertellen.

Wat een sterke thriller is dit! Vanaf de eerste bladzijden word je in het verhaal gezogen en wil je zo snel mogelijk alles te weten komen over Kit en Lenora. Het verhaal bestaat uit hoofdstukken in het heden en getypte delen van het verhaal van Lenora. Zo kom je steeds meer te weten maar weet je ook nooit wie je kan vertrouwen.

De relatie tussen Kit en Lenora is interessant. Kit heeft als jonge vrouw al heel wat meegemaakt en kampt met een gigantisch schuldgevoel. Lenora lijkt hier goed te kunnen op inspelen en beide vrouwen krijgen een bijzondere band. De personages werden goed uitgewerkt, maar eigenlijk vertrouw je hen nooit helemaal. Het aantal personages beperkt zich vooral tot de inwoners van het landhuis en dit zijn er slechts enkele.

De enige die overbleef is een spannende thriller die heel vlot leest. Het is beslist een sterk boek van Riley Sager. Naar het einde toe volgen de plotwendingen elkaar op. Je verwacht wel dat er nog heel wat staat te gebeuren maar de schrijver verloor zich op een bepaald punt even in de vele wendingen. Hierdoor voelt het verhaal minder realistisch aan en wordt dit net geen top thriller.

Toch is De enige die overbleef beslist een aanrader voor wie houdt van een boeiende thriller die je aandacht weet vast te houden!

Plot: 4/5
Personages: 4/5