Recensie De Christiemoorden – Dominique Biebau

Titel: De Christiemoorden
Auteur: Dominique Biebau
# pagina’s: 227
Verschijningsdatum: april 2024
Uitgeverij: Vrijdag

Judith runt de bibliotheek in Mollendaal als haar tweede thuis. Op een dag ontvangt ze hier een oud exemplaar van een Agatha Christie. Het lijkt alsof iemand voor de grap een oud boek in de inleverbus van de bibliotheek stopte. Een week later ontvangt ze opnieuw een exemplaar met een briefje. Wanneer er in Mollendaal plots enkele misdaden gebeuren die een link hebben met de boeken komen de dames van de leesclub Met Thrillende Vingers in actie. Kunnen zij het mysterie oplossen en erger voorkomen?

De Christiemoorden speelt zich opnieuw af in het dorpje Mollendaal, net zoals het vorige boek van Dominique Biebau: Het Mollenfeest. Deze keer met enkele nieuwe personages waaronder Judith, de jonge bibliothecaresse, en haar vreemde hulpje Geoffrey. Maar ook Sien en Eline, de oudere dames van de leesclub die beslist doen denken aan personages uit de oude Agatha Christie-verhalen.

Er wordt in De Christiemoorden veel verwezen naar Agatha Christie en haar boeken. Al is het spijtig dat de personages hier ook vaak mee lachen en deze boeken eigenlijk niet zo bijzonder vinden. In zo’n verhaal verwacht je eerder dat de personages deze bijzondere schrijfster zouden aanbidden.

Dominique Biebau heeft een leuke schrijfstijl die vlot leest en niet te serieus is. Dit boek is dan ook een echte misdaadroman, een boek dat je tijdens de vakantie eens heerlijk tussendoor kan lezen voor enkele ontspannen leesuurtjes. De personages zijn leuk maar niet zo realistisch en het plot is interessant maar wordt vrij oppervlakkig uitgewerkt. Dit is een verhaal dat niet draait om de spanning maar eerder om het leesplezier.

Neem De Christiemoorden dus gerust mee op vakantie om even heerlijk te ontspannen en ook weer zin te krijgen in een goede oude Agatha Christie.

Plot: 3/5
Personages: 3/5