Recensie De bigamist – Rona Halsall

Met Emma, Sams echtgenote. Kan ik hem misschien even spreken?’ Even bleef het stil. ‘Eh, hoe bedoelt u? Ík ben Sams vrouw.’ Aan haar toon hoorde Emma dat dit geen grap was, en haar mond viel open toen de betekenis van de woorden tot haar doordrong… Ik wist al dat ik met Sam wilde trouwen vanaf onze eerste ontmoeting. Na het plotselinge verlies van mijn moeder was de charmante, welbespraakte architect met donkerbruine ogen precies de frisse start die ik nodig had. Ons eerste kind was al onderweg nog voordat we onze huwelijksreis hadden gepland. Ik wilde zo graag dat ons gezinnetje zou werken dat ik zijn onverklaarbare gedrag negeerde. De lange zakenreizen, de geheime telefoontjes, en het geld dat steeds van mijn rekening verdween. Maar dan blijkt dat hij meer te verbergen heeft dan ik dacht. Sam is echter niet de enige met geheimen. En ik zal tot het uiterste gaan om mezelf te beschermen…

Titel: De bigamist
Auteur: Rona Halsall
# pagina’s: 297
Verschijningsdatum: juni 2024
Uitgeverij: Luitingh Sijthoff

Emma heeft het niet makkelijk gehad na het overlijden van haar moeder en meerdere persoonlijke tegenslagen. Haar drang naar een gezin met kinderen is zo groot maar lijkt nog niet voor haar weggelegd. Tot ze Sam ontmoet en hij de perfecte man blijkt. Al snel is Emma zwanger maar wanneer ze Sam op een dag belt neemt een andere vrouw op die zegt dat ze zijn echtgenote is. Steeds meer lijkt er op te wijzen dat Sam tegen haar loog en geld van haar achterhoudt. Wat volgt is een gevaarlijk spel.

De bigamist is een psychologische thriller die ontzettend snel leest. De vele plottwists volgen elkaar op in een razend tempo. Soms gaat dit echter te snel en lijkt het alsof er een deel van het verhaal ontbreekt. Het verhaal lijkt niet altijd even realistisch maar is beslist vermakelijk om te lezen.

Op de cover wordt de vergelijking gemaakt met de twee bekende psychologische thrillers Gone Girl en De hulp. Je vindt zeker gelijkaardige elementen terug in deze thriller, al is het verhaal toch wat minder sterk. De bigamist is door zijn snelheid toch een pageturner die je enkele leuke leesuren kan geven. Door de plottwists ben je vaak verrast en zal het einde niet iedereen voldoening geven, toch neemt dit op de laatste pagina’s nog een interessante wending.

Ook de hoofdpersonages: Emma, Sam en zijn zus zijn intrigerend. Ze hebben allemaal zaken te verbergen en lijken met hun eigen motieven een rol te spelen. Je leert Emma het beste kennen doorheen het boek en gaat meeleven met alle tegenslagen die ze reeds meemaakte. Sam lijkt wat oppervlakkiger al draagt hij ook een zwaar verleden met zich mee. Maar Rona Halsall is er ook goed in om je regelmatig op het verkeerde spoor te zetten en wie of wat moet je dan nog geloven?

Wanneer je houdt van vlotte psychologische thrillers, lees dan zeker ook De bigamist!

Plot: 4/5
Personages: 3/5